JG-Indoctrinatie: Bijbelstudie en bijeenkomsten.
In
Nederland kwamen er de laatste jaren niet heel veel nieuwe Getuigen van Jehovah
bij door prediking en Bijbelstudie. De meeste dopelingen waren tot dusver
personen die zijn opgegroeid binnen de organisatie. Ik heb me dan ook
afgevraagd of het zin heeft een blog te schrijven over indoctrinatie door
Bijbelstudie en de invloed van het bijwonen van bijeenkomsten. Vorige week
hoorde ik echter dat er momenteel in mijn voormalige gemeente maar liefst 24
Bijbelstudies worden gehouden! En dat in een relatief kleine gemeente. Zijn JG
ineens weer succesvol langs de deuren? Heeft het misschien te maken met de
nieuwe technieken die ze gebruiken? Ik hoorde dat ze nu ook aan de deur gebruik
maken van hun smartphone of tablet en mensen op die manier filmpjes of
informatie laten zien. Dit is een verandering van imago: de voorheen wat
oubollige getuigen met Bijbel of wachttoren in de hand staan nu ineens met
moderne techniek op de stoep. En zo weten ze kennelijk toch weer interesse te
wekken bij mensen.
Ook
meldt (het interne blad) de koninkrijksdienst
van juni 2014 dat sinds de vernieuwing van de website van de organisatie het
aantal online aanvragen voor Bijbelstudie enorm is gegroeid. Ik hoop dat die
nieuwe Bijbelstudenten ook via internet op zoek gaan naar informatie over JG en
tot inzicht komen voordat hun denkwijze teveel beïnvloed is.
Bijbelstudie:
bekend raken met de leer.
Een
Bijbelstudie is het middel waardoor een nieuweling vertrouwd wordt gemaakt met
de leer van Jehovah’s Getuigen. Ik kreeg destijds studie aan de hand van het
boek ‘U kunt voor eeuwig in een paradijs op aarde leven’. (Tegenwoordig
gebruiken ze de publicatie ‘Wat leert de Bijbel echt?’.) Eén maal per week kwam een man bij ons thuis, na enige
tijd vergezeld door een vrouwelijk lid van de groepering. Omdat ik maar weinig
sociale contacten had, vond ik die bezoekjes en belangstelling van hen wel
leuk.
De
studiemethode werkt als volgt: een paragraaf wordt hardop gelezen, enkele of
alle genoemde Bijbelteksten worden opgezocht in de Bijbel (om te tonen dat het
daar toch écht staat) en vervolgens stelt degene die de studie leidt de vraag
behorend bij de paragraaf (onder aan de bladzijde). Van de Bijbelstudent wordt
nu verwacht dat die antwoord geeft op de vraag. Het ‘goede’ antwoord kun je
terugvinden in de paragraaf. Wanneer je dat goede antwoord geeft, word je
beloond met positieve waardering (uiteraard subtiel) van degeen die je studie
geeft. Dit geeft je een goed gevoel en dus ga je je best doen met het geven van
het ‘goede’ antwoord. Hierdoor, en doordat je bezig bent met het zoeken naar
het ‘juiste’ antwoord in de tekst, sta je er niet bij stil of de tekst zélf
eigenlijk wel juist is. Je ziet dan niet dat de inhoud van de gelezen paragraaf
uitgaat van een bepaalde veronderstelling die helemaal niet waar hoeft te zijn.
Op deze wijze wordt je kritisch denkvermogen al snel op subtiele wijze
ondermijnd.
Laten
we eens een voorbeeld nemen. Hoofdstuk 2 uit het boekje ‘Wat leert de bijbel echt?’ gaat over de Bijbel. Na een paar
inleidende paragrafen waarin de Bijbel een cadeau van God wordt genoemd, dat
ons unieke dingen vertelt over de schepping, de aarde en de eerste man en
vrouw, vervolgt paragraaf 5:
Bovendien is de bijbel “door God
geïnspireerd” (2 Timotheus 3:16). Hoe
heeft God dat gedaan? De bijbel zelf antwoordt: “Mensen hebben van Godswege
gesproken zoals zij door heilige geest werden meegevoerd” (2 Petrus 1:21). Dat
is te vergelijken met een zakenman die zijn secretaresse een brief laat
schrijven. In die brief staan de gedachten en instructies van de zakenman. Het
is dus eigenlijk zijn brief, en niet
die van de secretaresse. Zo is het ook met de bijbel: de boodschap is van God,
en niet van de mensen die de boodschap hebben opgeschreven. We kunnen daarom
zeggen dat de hele bijbel echt “het woord van God” is. – 1 Thessalonicenzen
2:13.
De
vraag onderaan deze paragraaf luidt: Op welke manier is de bijbel “door God
geïnspireerd”? Het juiste antwoord volgens JG is dan dat mensen door de heilige
geest geleid werden en dat God op die manier zijn gedachten heeft laten
opschrijven, zoals een zakenman gebruik maakt van een secretaresse. Er wordt
niet stilgestaan bij de vraag óf de bijbel wel door God geïnspireerd is, er
wordt eenvoudigweg vanuit gegaan dat het zo is. De aangehaalde Bijbelteksten
worden gebruikt ter ondersteuning van deze gedachte. Echter, dit is een
cirkelredenering. Je kunt niet zeggen dat de Bijbel door God geïnspireerd is,
eenvoudig omdat de Bijbel dat zegt. En wie zich een beetje in de
Bijbelwetenschap verdiept, of in de geschiedenis van het Jodendom en
Christendom, krijgt al snel een heel andere kijk op de Bijbel.
De
rest van het hoofdstuk wordt gebruikt om je er van te overtuigen dat de Bijbel
historisch en wetenschappelijk nauwkeurig is en profetieën bevat waarvan er
vele zijn uitgekomen. Dat klinkt mooi, maar klopt alleen als je uitgaat van de
dateringen die JG geven aan Bijbelse geschriften. En daar mag je gerust
vraagtekens bij zetten! Want als je er eenmaal van overtuigd bent geraakt dat
de Bijbel inderdaad het ‘Woord van God’ is, krijgt iedere Bijbeltekst meer
gezag en weten JG je meer te overtuigen van hun leringen. Het hoofdstuk eindigt
met : ‘De bijbel is echt een boek van God. Het is een boek dat gelezen,
bestudeerd en gewaardeerd moet worden. Laat zien dat u dankbaar bent voor dit
geschenk van God door de bijbel te blijven onderzoeken.’ (p.26). Door je
Bijbelstudie te koppelen aan ‘dankbaarheid aan God’ wordt gebruik gemaakt van
emotionele chantage. Niemand wil ondankbaar zijn toch? En al helemaal niet aan
God.
Door
je Bijbelstudie met JG ga je langzaamaan anders over dingen denken. Om te
beginnen verandert je hele wereldbeeld. Je krijgt een bepaald beeld van God en
leert dat God (die nu Jehovah wordt genoemd) een bedoeling heeft met de mensen
en de aarde. En daarmee verandert ook je beeld van de toekomst. Er wordt een
verklaring gegeven voor de ellende die er is (de zondeval) en er wordt een
oplossing gegeven (Gods koninkrijk).
Het
punt is dat al die informatie je niet in één keer wordt gegeven. In een
Bijbelstudieboekje wordt ieder hoofdstuk rond een thema opgebouwd. De tekst in
zo’n boekje is bedoeld om te overtuigen. Er wordt gebruik gemaakt van
suggestieve vragen die je meenemen in een bepaalde denkrichting. Bijbelteksten
worden aangehaald om uiteenzettingen te ondersteunen en je het idee te geven
dat hetgeen je leert daadwerkelijk uit de Bijbel komt. Als je aan het begin van
je studie overtuigd bent geraakt dat die Bijbel van God afkomstig is en verder
weinig van de Bijbel weet, is de kans groot dat je het vervolgens voor waar aanneemt.
Daarbij ging ik uit van de oprechtheid van degenen die mij deze nieuwe dingen
leerden. Degene die je Bijbelstudie geeft, is zelf overtuigd van de waarheid
van hetgeen hij (of zij) je leert en komt daardoor ook oprecht over.
Tijdens
mijn Bijbelstudieperiode waren er wel eens momenten van twijfel. Ik herinner me
een keer dat wij Bijbelstudie hadden, en ik er eigenlijk helemaal geen zin in
had. Ik ging ook tegen dingen in die het boekje leerde. Degene die mij studie
gaf, reageerde met irritatie, weet ik nog. Wat er precies gezegd is, weet ik
niet meer, maar het was een moment dat heel goed een breekpunt had kunnen zijn.
Wat als ik toen de moed had gehad om te zeggen dat ik wilde stoppen met
studeren met hen? Maar de werkelijkheid was dat ik me eigenlijk schuldig voelde
omdat ik hem geïrriteerd had. Ik wilde weer aardig gevonden worden. En zo bleef
ik doorgaan met die ‘studie’.
Soms
ontstaat twijfel doordat je iets tegenkomt in de leer (of de organisatie) wat
naar je gevoel niet klopt. Dat kan een ongemakkelijk gevoel geven. In de
psychologie noemt men dit cognitieve
dissonantie: een als onplezierig ervaren tegenstrijdigheid tussen twee of
meerdere opvattingen, of tussen een eigen opvatting en gedrag.
Volgens
de Amerikaanse psycholoog Festinger leidt deze onvrede er toe dat men één of
meerdere opvattingen onbewust herziet om ze zo in overeenstemming te brengen.
Tijdens mijn Bijbelstudie kwam ik stukjes in de leer tegen die mij niet
aanstonden, of me op z’n minst een ongemakkelijk gevoel gaven. Bijvoorbeeld, die
berekeningen uit het boek Daniël, over de ‘tijden der heidenen’. Dat leek mij
ergens zo vergezocht. Maar omdat het leek te kloppen met de rest van wat mij
geleerd werd, nam ik het maar voor lief. Inmiddels was ik al zo ver met die
Bijbelstudie, dat ik geloofde dat dit ‘de waarheid’ was en dat ik op deze wijze
leerde wat ‘God’ van mij wilde.
Hetzelfde
gebeurde later, met de doopvragen. Wat was het nut van die tweede doopvraag?
Die waardoor je je verbindt met ‘Gods door de geest geleide organisatie’? Wat
heeft dat met ‘je opdragen aan God’ te maken? Maar wederom, ik was al zover
gevorderd in het proces om één van Jehovah’s Getuigen te worden, dat ik die
vraag maar voor lief nam, en bedacht dat het er allemaal bij hoorde.
Vergaderingbezoek: vertrouwd
raken met de groep.
Terwijl
je Bijbelstudie krijgt, proberen Jehovah’s Getuigen je bij de groep te
betrekken. Daarom word je al snel uitgenodigd om een vergadering (bijeenkomst)
te bezoeken. Uiteraard wordt van het begin af aan de groep zo positief mogelijk
voorgesteld. Eventuele vooroordelen worden ontzenuwd en verkeerde voorstellingen
weggewerkt door de nieuweling te vertellen dat dit kwaadsprekerij is van
tegenstanders. Omdat de Bijbelstudent al in het begin van de studie wordt
gewaarschuwd voor tegenstand, beschouw je kwalijke informatie over de
groepering ook als tegenstand. Als Bijbelstudent en nieuweling krijg je in dit
stadium de ‘organisatie op z’n best’ te zien, oftewel het ideaalbeeld dat ze
aan de buitenwereld tonen.
Bij
mijn eerste bezoek werd ik hartelijk ontvangen door allemaal vriendelijk
glimlachende mensen die blij leken met mijn aanwezigheid. Ook bij mijn volgende
bezoeken werd ik hartelijk ontvangen. Deze warme belangstelling voor
nieuwelingen staat bekend als ‘love-bombing’. Het maakt dat je je als
nieuweling snel thuis voelt in de groep. Ik kreeg daardoor het gevoel dat ik
welkom was, dat ik geaccepteerd werd en er bij mocht horen. Natuurlijk zijn JG echt
blij dat iemand geïnteresseerd is in wat zij zien als de ‘Waarheid’. Vanuit hun
overtuiging geloven ze werkelijk dat ze jou redden doordat je één van hen
wordt. Wanneer jij bovendien als ‘geïnteresseerde’ die zaal binnenkomt, voelt
dat als een beloning voor het vele langs de deuren gaan, wat de meesten echt
niet voor hun plezier doen.
Zodra
je begint met het bezoeken van vergaderingen, word je meer gevoed met de
wachttorenleer. Je krijgt bovendien nieuwe vrienden, die in dit stadium heel
aardig lijken. Je gaat meer met ze om, conformeert je aan de groep, en gaat dus
meer vergaderingen bezoeken. Na verloop van tijd wordt het een gewoonte, een
nieuw patroon in je leven.
Tot slot
Als
een familielid of vriend(in) de Bijbel is gaan bestuderen met JG, kan dat best
onbegrijpelijk lijken. Hoe komt het dat iemand de je kent ineens anders over
dingen gaat denken, geloven? En vervolgens niet meer voor rede vatbaar lijkt?
Door mijn schrijven probeer ik wat inzicht te geven in het geleidelijke proces
van indoctrinatie en de subtiele manipulatie die er gebruikt wordt in
wachttorenlectuur. Bedenk dat degenen die een Bijbelstudie aanvaarden van JG,
al vanaf het begin worden gewaarschuwd voor tegenstand. JG weten het zo te
brengen dat alle informatie die niet van hen komt, als leugens, kwaadsprekerij
en afvalligheid wordt bezien. Daarom is het zo moeilijk om iemand van zijn
studie met JG af te laten zien.
Als
jij iemand bent die momenteel Bijbelstudie krijgt van JG, en denkt dat ik iets
vertel wat niet waar is, probeer dan eens tijdens je studie antwoorden te geven
die niet kloppen met wat er in het boekje staat. Geef je eigen mening, wees
kritisch en wees je bewust van hoe zij daarop reageren. Wees je ook bewust dat
de tekst in een Bijbelstudieboekje (of wachttoren) geschreven is vanuit een
bepaald uitgangspunt. Stel dat uitgangspunt eventueel ter discussie. Als je
eenmaal een Getuige van Jehovah bent, zul je het met al hun leringen eens
moeten zijn. Kritisch zijn mag dan niet meer. Wil je dat?
Bronnen: Genoemde publicaties zijn gratis in te zien of te
downloaden via de website van Jehovah’s Getuigen, www.jw.org
Reacties
Een reactie posten