Twee-getuigenregel misbruik nader belicht
“Wij veranderen dus nooit ons standpunt over dit onderwerp”,
zegt Gary Breaux, lid van het dienstcomité van Jehovah's Getuigen, in de uitzending van JW-Broadcasting november 2017. Het betreffende onderwerp is de twee-getuigenregel.
Deze regel vormt één van de grote problemen in het beleid van
Jehovah’s Getuigen rond seksueel misbruik, omdat ze vereist dat er minimaal
twee getuigen nodig zijn om een beschuldiging voor waar te houden en een dader te
kunnen straffen. De organisatie baseert haar standpunt op twee Bijbelteksten:
Deuteronomium 19:15 en Mattheus 18:16.
Het is af en toe verwarrend hoe er bij Jehovah’s Getuigen
wordt omgegaan met wetten uit het Oude Testament. Op basis van Kolossenzen 2:14
geloven zij dat de Mozaïsche wet door Jezus’ dood werd afgeschaft. Toch zijn er
tal van richtlijnen onder Jehovah’s Getuigen die rechtstreeks terug te voeren
zijn op die wet.
In het geval van de twee-getuigenregel is het argument dat
deze ook als uitspraak door Jezus is gedaan en derhalve van toepassing is op
christenen. Geoffrey Jackson, lid van het Besturend Lichaam, gaf tijdens een
hoorzitting door de Royal Commission into Institutional Responses to Child Sexual
Abuse in Australië aan dat Jezus in Mattheus een christelijke toepassing geeft
aan het vereiste van twee getuigen om iemand te kunnen beschuldigen en
bestraffen.
De vraag is echter of de uitspraak van Jezus in Mattheus
18:16 als een update kan worden beschouwd van de wet uit Deuteronomium 19:15 en
of die kan worden toegepast op situaties van seksueel misbruik.
De teksten
Niemand mag op basis van één enkele getuigenverklaring worden
veroordeeld vanwege een overtreding of zonde die hij heeft begaan. De
kwestie moet worden bevestigd door de verklaringen van twee getuigen of
door de verklaringen van drie getuigen. – Deuteronomium 19:15
Als hij niet luistert, neem dan één of twee
anderen mee, zodat elke kwestie wordt bevestigd door de verklaringen van
twee of drie getuigen. – Mattheus 18:16
Zo op het eerste gezicht lijkt het hier om hetzelfde te gaan,
namelijk dat alleen op basis van de verklaring van twee of drie getuigen een
zaak bevestigd wordt. De vraag is echter in welke context de uitdrukking wordt
gebruikt en wat ons dat zegt over de toepasbaarheid in geval van seksueel
misbruik.
Twee getuigen als bescherming,
maar van wie?
Niemand mag op basis van één enkele getuigenverklaring worden
veroordeeld vanwege een overtreding of zonde die hij heeft begaan. De
kwestie moet worden bevestigd door de verklaringen van twee getuigen of
door de verklaringen van drie getuigen. Als een getuige met kwade bedoelingen
tegen iemand getuigt en hem van een overtreding beschuldigt, dan moeten de twee
mannen die het geschil hebben voor Jehovah verschijnen en voor de priesters en
de rechters die op dat moment dienst doen. De rechters zullen een grondig
onderzoek instellen. Als blijkt dat de man een valse getuige is en dat
hij zijn broeder vals beschuldigd heeft, dan moeten jullie met hem
hetzelfde doen als hij zijn broeder wilde aandoen. Jullie moeten het kwaad
uit jullie midden verwijderen.
– Deuteronomium 19:15-19
In de context van Deuteronomium 19:15 blijkt dat er (minimaal)
twee getuigen nodig zijn om te voorkomen dat iemand je met kwade bedoelingen ergens
vals van beschuldigt. Zo’n beschuldiging kon erg nadelig voor je uitvallen,
want er waren destijds heel wat overtredingen waarop de doodstraf stond.
Overigens wordt er al eerder in Deuteronomium over het
vereiste van een verklaring van twee of drie getuigen gesproken, namelijk in
hoofdstuk 17 vers 6. Uit de context daar blijkt dat het gaat om iemand die
ervan beschuldigd wordt andere goden te aanbidden. Alleen op de verklaring van
twee of drie getuigen mag iemand ter dood worden gebracht.
Als we Deuteronomium 19:15 isoleren van de context en letterlijk
lezen, zoals ze in de Nieuwewereldvertaling wordt weergegeven, dan zou je kunnen
concluderen dat iemand gerust een overtreding of zonde kan begaan zonder ervoor
gestraft of veroordeeld te worden. Zolang er maar geen tweede getuige is, is het jouw woord tegen dat
van de ander. Eigenlijk precies wat er gebeurt in het geval van seksueel
misbruik. Zo kan die tekst nooit bedoeld zijn, zelfs niet in het oude Israël.
Het vereiste van twee of meer getuigen lijkt er op gericht
iemand te beschermen tegen valse beschuldigingen. Het kan er nooit op gericht
zijn een dader van seksueel misbruik in bescherming te nemen wanneer daarmee de
veiligheid van het slachtoffer en andere kinderen in het geding is.
Onder vier ogen is zonder
tweede getuige
En als je broeder een zonde
begaat, spreek hem dan onder vier ogen op zijn fout aan. Als hij naar je
luistert, heb je hem gewonnen. Als hij niet luistert, neem dan één of twee
anderen mee, zodat elke kwestie wordt bevestigd door de verklaringen van
twee of drie getuigen. Als hij niet naar hen
luistert, leg het dan voor aan de gemeente. Als hij zelfs naar de gemeente niet
luistert, dan moeten jullie hem net zo bezien als een heiden en een
belastinginner. – Mattheus 18:15-17
Dus als je ziet dat je broeder een zonde begaat, wijs je hem op zijn
fout met het doel hem te helpen. Dat mag je in eerste instantie prima doen
zonder tweede getuige. Pas als hij niet luistert, dan neem je één of twee anderen mee zodat elke kwestie wordt bevestigd door de verklaringen van twee of
drie getuigen. Welke kwestie wordt hier bevestigd? Betreft dat de zonde zelf? Of is het de
kwestie dat de betreffende broeder luistert? Aangezien er in eerste instantie geen tweede
getuige nodig is om de broeder op zijn zonde te wijzen en de zaak uiteindelijk
voorgelegd kan worden aan de hele gemeente, lijkt het eerder betrekking te
hebben op het al dan niet luisteren van de betreffende broeder.
In het tekstgedeelte betreft het een volwassen persoon die
een ander volwassen persoon – een broeder – onder vier ogen op zijn fout wijst.
Je zou kunnen zeggen dat er sprake is van een gelijkwaardige positie. Dit is
geenszins het geval in situaties van seksueel misbruik. Integendeel, bij
seksueel misbruik heeft de dader macht over het – vaak nog jonge – slachtoffer. Het gaat dan niet slechts
om een broeder die een zonde begaat. Het gaat bovenal om een kind dat
beschadigd raakt en recht heeft op bescherming.
Zonde en misdaad
In Mattheus 18 vers 15 wordt gesproken over een zonde, niet
over een misdaad. Een groot verschil met het Oude Testament is dat de Mozaïsche
wet diende als grondwet voor het volk Israël. In de tijd van het vroege
christendom had men te maken met seculiere wetten, zoals die van het Romeinse
Rijk. Daarom zei Jezus ‘betaalt caesar
terug wat van caesar, maar God wat van God is’ (met betrekking tot belastingen)
en spoorde Paulus in de brief aan de Romeinen aan dat christenen zich
onderwierpen aan de (seculiere) autoriteiten, omdat deze volgens hem ‘in dienst
van God’ staan (Rom.13:1-5).
Christenen hebben dus te maken met twee autoriteiten: de
religieuze en de seculiere. Een zonde is een overtreding van de religieuze wet
en strafbaar door God, een misdaad is een overtreding van de seculiere wet en
strafbaar door de overheid. Soms is iets zowel een zonde als een misdaad, zoals
bijvoorbeeld seksueel misbruik.
De organisatie van Jehovah’s Getuigen erkent dat seksueel
misbruik een misdaad is. Toch blijven ze het als een zonde behandelen. Wanneer
hun beleid tekortschiet en ze een beschuldiging van seksueel misbruik niet als
bewezen zien, laten ze de zaak verder rusten. De dader gaat vrijuit en blijft
deel uitmaken van de geloofsgemeenschap. Ook wanneer de dader bekent en berouw
toont, blijft hij deel uitmaken van dezelfde gemeenschap als het slachtoffer.
Tijdens de hoorzittingen door de Royal Commission kreeg ik de indruk dat sommige ouderlingen die
ondervraagd werden het gevoel hadden dat ze geen kant op konden. Ze hielden
zich alleen maar aan de richtlijnen waarvan zij geloofden dat die van God
kwamen, maar waren zich bewust van de tekortkomingen daarin. Terwijl de
oplossing vrij simpel is: laat misdaad beoordeeld worden door de seculiere
autoriteiten.
Jehovah’s Getuigen staan onder de seculiere wet, iets wat ze
erkennen op basis van de tekst in Romeinen 13: 1-5. Tegelijkertijd geloven ze
dat wanneer die wet in strijd is met de die van God, ze God als regeerder meer
moeten gehoorzamen dan mensen (Hand.5:29). Bij seksueel misbruik is er echter
geen tegenstrijdigheid. Desnoods zou men intern de zaak als zonde kunnen behandelen,
terwijl tegelijkertijd seculiere autoriteiten het als misdaad onderzoeken. Dat
biedt in ieder geval de mogelijkheid dat er aan het slachtoffer recht wordt
gedaan.
Is de Bijbel heel duidelijk?
“Het gaat om iets wat afvalligen tegen ons inbrengen”,
waarschuwt Breaux.”Het is in de media, anderen spreken erover. Dat is ons Bijbelse
standpunt dat voor een rechterlijk optreden twee getuigen nodig zijn, als er
geen bekentenis is.”
In werkelijkheid is dit problematische standpunt van
Jehovah’s Getuigen in de openheid gekomen door onderzoek als dat van de Royal Commission in Australië, of door
de vele rechtszaken die er wereldwijd gevoerd worden aangaande seksueel
misbruik binnen de organisatie.
Breaux las de tekst in Deuteronomium 19:15 en zei: “Dat is
heel duidelijk. Je kunt geen rechterlijk comité vormen op de verklaring van één
getuige”. Daarna kwam hij met een vermeende tegenwerping waar de afvalligen
volgens hem mee komen, namelijk dat in het Oude Testament ook staat dat
overspeligen gestenigd moeten worden, iets wat Jehovah’s Getuigen niet doen.
Waarom dan wel vasthouden aan de twee-getuigenregel?
Hij opende opnieuw zijn Bijbel en las Mattheus 18:16, waarna
hij verklaarde: “Dus Jezus zegt dat er twee getuigen nodig zijn. Dat betekent
niet dat als er één getuige is, het geen gevolgen heeft. Dat zou kunnen, maar
het hangt van de situatie af. De Bijbel is heel duidelijk: voor een rechterlijk
comité moet er óf een bekentenis zijn óf er zijn twee getuigen. Wij veranderen
dus nooit ons standpunt over dit onderwerp.”
Tweemaal zegt Breaux met nadruk dat het ‘heel duidelijk’ is.
Dit doet bij mij alarmbellen rinkelen. Vanwaar deze nadruk? Is die Bijbel wel
zo ‘heel duidelijk’ aangaande wat Breaux zegt?
Ik vind van niet. We zagen al dat beide teksten die Breaux
leest, door hun context verschillen van betekenis en toepassing. Verder lees ik
er niets betreffende een rechterlijk comité. In feite zou ik niet weten waar
wel in de Bijbel over een rechterlijk comité als dat bij Jehovah’s Getuigen
wordt gesproken. Zeker is dat er noch in de genoemde, noch in de omringende
teksten over gesproken wordt.
Breaux spreekt met geen woord over seksueel misbruik. Door de
suggestie te wekken dat afvalligen verantwoordelijk zijn voor nieuwsberichten
die met de twee-getuigenregel te maken hebben, wil de organisatie de eigen
gelovigen ervan weerhouden geloof te hechten aan die verhalen of zich er verder
in te verdiepen. Want het gaat in de media niet slechts om de twee-getuigenregel,
maar om het grotere verhaal over hoe de organisatie met seksueel misbruik
omgaat. Een werkelijkheid die ze liever verborgen houden.
Tot slot
Aan het begin van Mattheus hoofdstuk 18 vragen de discipelen
aan Jezus: ‘Wie is eigenlijk de grootste in het Koninkrijk van de hemel?’ Jezus
neemt dan een kind bij zich en zegt dat als je niet verandert en wordt als dat
kind, dan zul je het Koninkrijk van de hemel niet binnengaan. Wie zich net zo
nederig opstelt als dat kind, zal de grootste zijn in het Koninkrijk. Maar hij
waarschuwt dat wie een van die kleinen die in hem geloven laat struikelen,
beter met een molensteen om zijn nek in zee kan worden gegooid.
Moet deze tekst, die voor de twee-getuigentekst van vers 16
staat, de leiding van Jehovah’s Getuigen er niet van doordringen hoe waardevol
kinderen in Gods ogen zijn? Dat deze kinderen in alle opzichten beschermd
moeten worden tegen seksueel misbruik?
De organisatie hoeft de twee-getuigenregel niet af te
schaffen. Ze hoeven alleen maar het besluit te nemen om die regel niet van
toepassing te laten zijn bij beschuldigingen van seksueel misbruik en deze door
te verwijzen naar seculiere autoriteiten, naar deskundigen die weten hoe ze
dergelijke zaken moeten onderzoeken. Nederig erkennen dat het eigen beleid hierin
tekortschiet is nu op z’n plaats. Want alleen wie zich nederig opstelt als een
kind, zegt Jezus, zal de grootste zijn in het Koninkrijk.
(Noot: Ik heb een historisch-kritische benadering van de
Bijbel achterwege gelaten en ben uitgegaan van een letterlijk lezen van teksten
als deel van ‘God Woord’, zoals dat bij Jehovah’s Getuigen gebruikelijk is.)
Bronnen:
-
Nieuwewereldvertaling (2017), zoals te vinden op:
https://wol.jw.org/nl/wol/binav/r18/lp-o
-
JW-broadcasting, uitzending november 2017: https://tv.jw.org/#nl/mediaitems/WebHomeSlider/pub-jwb_201711_1_VIDEO
Reacties
Een reactie posten